Gabinet Diagnozy I Terapii Pedagogicznej

Ewelina Mikołajczyk
Terapeuta pedagogiczny, oligofrenopedagog, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Plastyczne wariacje

Twórcze działania plastyczne

Od przedszkolaka do
uczniaka

Zajęcia przygotowujące do rozpoczęcia nauki w szkole

Sylabkowo

Sylabowa metoda nauki czytania prof. J.Cieszyńskiej.
  • Poniedziałek 14:30
  • Czwartek 15:30

Badanie lateralizacji

Dziękuję za wszystkie wiadomości, które otrzymałam po ostatnim wpisie dotyczącym badania lateralizacji.

Dzisiaj, zgodnie z obietnicą, przygotowałam kilka informacji dotyczących zasad prawidłowo przeprowadzonego badania oraz , co najważniejsze, próby, które podczas owego badania mogą się pojawić.

Zacznę więc od istotnych zasad, które muszą przyświecać osobie, która decyduje się na przeprowadzenie badania.

1. Badanie powinno być poprzedzone uważną obserwacją dziecka zarówno w warunkach domowych jak i przedszkolnych. należy zwrócić uwagę na to, którą ręką dziecko manipuluje w czasie zabawy lub wypełniania codziennych zadań, a która pełni funkcję wspomagającą. Jednocześnie mając na uwadze fakt dziedzicznego warunkowania leworęczności, należy przeprowadzić wywiad z rodzicami. Miedzy innymi dlatego, aby ustalić czy w rodzinie dziecka były osoby leworęczne oraz by uzyskać informację, jak do tej pory rozwijała się lateralizacja dziecka.

2. Podążając za myślą prof. J. Cieszyńskiej oraz prof. M. Bogdanowicz, polecam przeprowadzenie badania w formie zabawowej, jednak przy stoliku. Oczywiście dotyczy to prób dla ręki, ucha i oka. Wówczas na stole znajdują się wyłącznie te przedmioty, które są niezbędne w danym zadaniu.

3.Podczas badania dominacji ręki, należy bezwzględnie przestrzegać zasady, aby element leżący na stole był usytuowany dokładnie w linii osi ciała dziecka. Oznacza to, obie ręce mają do niego jednakowy dostęp. Dzięki takiemu ułożeniu, unikamy zasugerowania dziecku, której ręki powinno użyć.

4.Podczas badania dominacji oka, również każdy element jest ułożony na stole w linii środkowej, a dziecko podczas badania trzyma go jednocześnie dwoma rękami.

5. Podczas badania dominacji ucha, przedmiot do badania leży na stole w linii środkowej. dziecko jest zwrócone twarzą do stolika. W tych próbach dziecko zbliża swoje ucho do przedmiotu. Absolutnie nie chwyta go rękami. Aby mu to ułatwić możemy poprosić by położyło ręce na kolanach.

6. Badając dominację nogi należy pamiętać, by wyeliminować jakiekolwiek niejasności. Najlepiej aby dziecko stało ze złączonymi stopami a osoba dorosła ustawia przedmiot do badania w linii osi dziecka. Może brzmieć to dość nierealnie. Natomiast proszę wyobrazić sobie, iż próba wygląda tak:
Dziecko biegnie po wyznaczonej trasie, na końcu której leży piłka. Biegnie, biegnie, biegnie i nagle kopie Wówczas istnieje prawdopodobieństwo, że nie kopnie piłki nogą silniejszą, tylko tą która akurat "przypadła". Dlatego tak jak przy badaniu ucha, zbliżało się ono do przedmiotu, tak w sytuacji nogi, przedmiot powinien być układany przed dzieckiem w linii osi ciała.

7. Podczas badania dorosły notuje wynik każdej próby. Zwracając również wagę na precyzję działania, dokładność, tempo, siłę nacisku itd.

PRÓBY DO BADANIA RĘKI
Wbijanie plastikowych gwoździ drewnianym młoteczkiem
Wrzucanie koralików do niskiej butelki
Nawlekanie korali
Przypinanie klamerek do sznurka
Nakładanie krążków na drążek
Budowanie wieży z klocków
Wrzucanie monet do skarbonki
Wkładanie pomponów do butelki przy użyciu szczypczyków
Krojenie wałeczka z plasteliny plastikowym nożem
Przesypywanie kaszy z kubeczka do kubeczka za pomocą łyżki
Okręcanie słoika/butelki
Zakręcanie słoika/butelki

PRÓBY DO BADANIA OKA
Patrzenie przez dziurkę w kartonie
Zaglądanie ciemnej szklanej butelki
Oglądanie wzorów w kalejdoskopie
Robienie zdjęć atrapą aparatu fotograficznego ( u mnie wieczko z pudełka po butach z wyciętą na środku dziurką)
Patrzenie przez lunetę

PRÓBY DLA NOGI
Kopanie piłki
Wchodzenie po schodach
Schodzenie ze schodów
Stanie na jednej nodze
Wchodzenie do koła

PRÓBY DLA UCHA
Słuchanie tykania zegara
Słuchanie szumu muszli
Słuchanie dźwięków z małej pozytywki, dźwięczącej kartki okolicznościowej
Słuchanie , co mówi miś zamknięty w małym pudełku
Słuchanie budzika

Po każdej próbie należy zapisać wynik, jaki uzyskało dziecko.

Zachęcam Was do unikania prób, które mogą być naznaczone wyuczeniem lub są uwarunkowane społecznie ( karmienie misia, naśladowanie picia z kubka, przywitanie się, znak krzyża itp.). Zwróćcie również uwagę na próby, które dają niejasny wynik lub macie co do nich wątpliwości. Na jednym ze szkoleń, które prowadziłam wraz z #WydawnictwoWir uczestniczka podzieliła się wiedzą przekazana jej na studiach, Mianowicie, iż próbą do zbadania dominującej nogi może być wkładanie buta. Absolutnie tego nie skrytykowałam , tylko poddałam dyskusji. Po pierwsze but zostanie chwycony dominującą ręka i prawdopodobnie założony na nogę po tej samej stronie lub chwycony zostanie przypadkowy but, który trafi na równie przypadkową nogę.

Jeszcze raz przestrzegam Was przed próbami, które mogą być naznaczone przypadkowością lub błędem.

Mam dla Was opracowany przeze mnie arkusz do zapisywania wyników , z którego korzystam.
Wyślę go zainteresowanym osobom.

A w kolejnym wpisie będzie mogli poczytać o tym, jaki wynik lateralizacji ,możemy otrzymać i o czym może świadczyć w rozwoju dziecka.

Śledźcie stronę :):)

Pozdrawiam.